Bianca de Vrind

Mijn fluiten

Jack Moore dwarsfluit

Mijn hoofdinstrument is een prachtige Jack Moore dwarsfluit. Deze fluit heeft een krachtige toon en biedt mij heel veel mogelijkheden om te kleuren met mijn fluitspel. Ik ben vooral verliefd geworden op de zinderende klank in het lage register en ook op het fluisterzachte pianissimo dat mogelijk is tot in het hoogste register.







Hammig Piccolo

Dit is mijn Hammig piccolo.Een piccolo klinkt een octaaf hoger dan de grote dwarsfluit. Vaak klinken piccolo's daardoor wat schel, maar deze heeft een mooie volle klank, doordat hij van hout is en niet van metaal.





mönnig altfluit

Dit is mijn altfluit van het merk Mönnig. Een altfluit is gestemd in G en klinkt lager dan de gewone fluit. De partij wordt echter in hetzelfde octaaf genoteerd als de gewone fluit. Als je een fluitpartij wilt transponeren naar die voor een altfluit dan moet je de partij dus een kwart hoger noteren en je moet een mol toevoegen aan de voortekening aan de sleutel.

Altfluiten klinken bijzonder warm in de laagte en worden vaak gebruikt om het bereik van de gewone fluit in de laagte aan te vullen. In de hogere registers heeft de altfluit een zeer boventoonrijke, maar niet erg sterke klank. Soms valt de altfluit hierdoor weg tegen het volume van gelijktijdig spelende andere instrumenten, maar de bijzondere klank wordt vaak ook juist uitgebuit in een expressieve solo.





houten 19e eeuwse franse simple system dwarsfluit







Dit is een oude Franse simple system fluit uit de vroege 19e eeuw met 7 kleppen. Het instrument ziet er niet alleen prachtig uit met de gevlamde tekening van het hout, maar heeft ook een prachtige warme en lieflijke klank in alle registers.

Dit type fluit is destijds verdrongen door de moderne metalen dwarsfluit, de zogenaamde Boehm fluit, met veel uitgebreider kleppensysteem, omdat die een veel directere en sterkere klank heeft en makkelijker zuiver te bespelen is en dat was nodig voor de steeds groter wordende orkesten. Op de oude fluiten zijn echter allerlei kleurschakeringen mogelijk die op moderne fluiten niet mogelijk zijn. Daarom zijn simple system fluiten en de moderne fluiten nog lange tijd naast elkaar gebruikt.

Deze fluit is vooral geschikt voor het spelen van muziek uit de periode van de vroege Romantiek, maar ik gebruik hem ook voor het spelen van wat oudere muziek. Ik kan hem ook gebruiken voor lichte muziek of hedendaagse klassieke muziek met Ierse folk elementen. De klank van deze fluit en die van een zogenaamde Irish flute liggen namelijk dicht bij elkaar.

Ik heb er wel eens over gedacht om voor het spelen van Barok muziek ooit eens een echte traverso aan te schaffen, het type fluit dat in de tijd van J.S. Bach werd gebruikt. Wegens tijdgebrek heb ik toen besloten mij te specialiseren op mijn moderne zilveren dwarsfluit, maar ik zou ook ooit graag willen spelen op een houten Boehm fluit. Nog maar even doorsparen dus...



Naast bovengenoemde dwarsfluiten, heb ik ook een verzameling goedkope zogenaamde tinwhistles en een low whistle. Die heb ik ooit aangeschaft, omdat tin whistle werd voorgeschreven in enkele passages in een fluitpartij van een modern oratorium. Met allerlei vorkgrepen en door gaten slechts gedeeltelijk te bedekken kun je op een tinwhistle in principe in alle toonsoorten zuiver spelen, maar dat is erg moeilijk. Het gaat makkelijker als je voor iedere gewenste toonsoort een fluitje aanschaft. Als afwisseling in een gewone fluitpartij geven ze een verrassend effect en voegen ze een Ierse sfeer toe aan de muziek, maar grotere solistische tinwhistle partijen kunnen het beste gespeeld worden door iemand die daarin gespecialiseerd is.






Geïnteresseerd?

Neem contact op of deel deze pagina met anderen

© 2019 Bianca de Vrind-Zegers contact